BHR Logo

Voorwaarden

Welke klachten en bezwaren behandelt de BHR?

Een klacht of bezwaar indienen bij de BHR kan om de volgende redenen:

1. Over een woningbemiddeling
⁠U was kandidaat voor een sociale huurwoning en u heeft de woning onterecht niet toegewezen gekregen. Let op! De BHR behandelt klachten die woningzoekenden indienen over de woonruimteverdeling in de gemeenten Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Capelle aan den IJssel. Weet u niet zeker of u het om een sociale huurwoning gaat? Kijk op dan op de website van Rijksoverheid.

2. Over de inschrijving bij WoonnetRijnmond
U bent onterecht uitgeschreven als woningzoekende of uw inschrijfdatum is niet correct.

3. Over de urgentieverlening
U heeft een beslissing ontvangen van de Stichting Urgentiebepaling Woningzoekenden Rijnmond (SUWR). U bent niet tevreden over uw urgentieverklaring of uw aanvraag voor een urgentieverklaring is afgewezen. Op uw besluit staat dat u bezwaar kunt maken bij de
Bezwarencommissie Huisvesting regio Rotterdam.


Wat zijn de voorwaarden?

U dient aan een aantal voorwaarden te voldoen om een klacht of bezwaar in te kunnen dienen. 

De BHR moet uw klacht of uw bezwaar ontvangen uiterlijk zes weken nadat deze is ontstaan.

Bepaal voordat u een klacht indient op welke datum uw klacht is ontstaan. Gaat het bijvoorbeeld om een woningtoewijzing? Dan is dat de datum waarop de woningcorporatie heeft bepaald dat u de woning niet krijgt toegewezen, of het moment waarop u als kandidaat bent overgeslagen. 

Ontstond uw klacht of bezwaar langer dan zes weken geleden? Heeft u een grondige reden dat u later klaagt? Dan kunt u die aan de commissie voorleggen. De commissie bepaalt dan of uw klacht of bezwaar alsnog wordt behandeld.

U heeft een rechtstreeks belang.
⁠Bijvoorbeeld: u had de woning wel toegewezen gekregen als de corporatie de regels juist had toegepast. Nu heeft u de woning niet.

U schrijft uw brief in de Nederlandse taal.

U vermeldt in ieder geval:

  • uw naam en adresgegevens (straatnaam, huisnummer, postcode, plaats);
  • uw e-mailadres;
  • uw telefoonnummer;
  • de datum waarop u uw klacht of bezwaar indient;
  • een omschrijving van uw klacht of bezwaar;
  • de reden van uw klacht of bezwaar.

U zet uw handtekening onder de brief.
Wanneer iemand anders namens u de klacht of het bezwaar indient, dan ondertekent u allebei de brief. Ook voegt u een machtiging toe. Daarin machtigt u die persoon om u te vertegenwoordigen in deze klacht- of bezwaarprocedure.

Uw klacht of bezwaar is gemotiveerd.
U legt uit om welke redenen u het niet eens bent met het besluit of waarom u vindt dat u bent benadeeld, wat dit voor gevolgen voor u heeft. U vertelt wat volgens u wel recht zou doen aan de situatie en waarom. Stuur, als het kan, gegevens mee die uw klacht of bezwaar ondersteunen. Bijvoorbeeld: het besluit van SUWR, de e-mailwisseling met de Online Helpdesk van WoonnetRijnmond, of de correspondentie die u heeft ontvangen van de woningcorporatie. 

Welke klachten behandelt de BHR niet?

Met klachten over het beleid, de regelgeving of huurdersklachten kunt u niet bij de BHR terecht. Voor huurdersklachten kunt u terecht bij uw verhuurder. Klachten over beleid of regelgeving kunt u indienen bij de overheid. 

Hoe dien ik mijn klacht of bezwaar in?

U stuurt uw klacht of bezwaar naar het volgende adres:

Bezwarencommissie
⁠Huisvesting regio Rotterdam

⁠Postbus 490
⁠3000 AL Rotterdam

Met het indienen gaat u ermee akkoord dat de commissie uw persoonsgegevens verwerkt en deelt met de partijen waarover de klacht gaat. De commissie gaat vertrouwelijk om met uw gegevens. Voor meer informatie zie onze Privacyverklaring.